Suche Partner




Suche Regionen

Kontakty

Verkehrsmuseum Dresden gGmbH
Augustusstraße 1
01067 Dresden

Tel.: 0351 86440
Fax: 0351 8644110


e-mail

akce

more events


Von Prunkgondeln, Prachtkutschen und Pferdeäpfeln – Unterwegs zur Jahrhunderthochzeit 1719

30.08.2019 - 30.04.2020


Mittagspausenführung

21.10.2019

Beschreibung

Muzeum dopravy v Drážďanech - zažít mobilní svět – JOHANNEUM na náměstí Neumarkt

Zveme Vás na poutavou cestu historií dopravy do nejstarší výstavní budovy v Drážďanech. Objevte na 5000 m² výstavní ploše působivou rozmanitost jedinečných exponátů, originálů, impozantních modelů, tak jako fascinujících a vzácných vozidel. Dozvíte se, jak se měnil způsob mobility v průběhu staletí a jak moderní dopravní prostředky ovlivnily naši společnost. Muzeum dopravy se věnuje různým tématům a nabízí výstavy všech čtyř druhů dopravy – železniční, silniční, lodní, leteckou - pod jednou střechou. Muzeum založené v roce 1952 vychází z jedné z nejstarších technických sbírek v Německu, z Královského saského železničního muzea, které bylo otevřeno v roce 1877. Dnešním sídlem muzea je bývalá kurfiřtská stáj, kde „parkoval“ své kočáry a koně saský dvůr již před více než 400 lety.

Čtyři druhy dopravy vyprávějí dějiny mobility

Napínavá cesta vzduchem Vás provede dvousetletou historií letectví – od prvních výstupů balonem přes Lilienthalovy pokusy s kluzáky, éru obřích vzducholodí, první motorová letadla až po novodobá letadla. Velká pozornost je věnována leteckému průmyslu z NDR, kdy byla v letech 1956 - 1961 v Drážďanech vyvíjena a konstruována letadla, mezi jinými i první německé turbínové tryskové dopravní letadlo »152«. Důraz není kladen pouze na techniku, ale především na člověka jako vynálezce, stavitele a uživatele. Wilhelmine Reichard, Otto Lilienthal, Graf von Zeppelin, Hans Grade a Hugo Junkers jsou průkopníci letectví, kteří vyprávějí své osobní příběhy o leteckých přístrojích vznášejících se v místnosti. Z galerie si můžete vychutnat nádherný výhled na létající objekty.
Aktivním návštěvníkům: Objevte v experimentální místnosti fenomén vzduchu a mnohem více.

Zažijte saskou a německou historii železnice od jejích počátku do roku 1993 prostřednictvím hodnotných originálů a modelů. Za povšimnutí stojí první německá dálková železnice mezi městy Lipskem a Drážďany. Skvostem výstavy je první německá provozuschopná parní lokomotiva »Saxonia« (1839, kopie, zapůjčily Německé dráhy - DB AG). Z bohaté muzejní sbírky kolejových vozidel je možné vidět např. nejstarší kompletně zachovanou německou parní lokomotivu »Muldenthal« (1861), salónový vůz saského královského vlaku (1885) a ve svém čase nejvýkonnější dráhový motor (1924).
Aktivním návštěvníkům: Zkuste se cítit jako strojvedoucí v kabině úzkorozchodné lokomotivy IV K 99 535 (1898) a elektrické lokomotivy E 71 30 (1921).

Výstava silniční doprava převádí převážně automobily z tradičních automobilových zemí Saska a Durynska, představuje vývoj užitkových vozidel ve východním Německu a východní Evropě, provází nás 190 lety historie jízdních kol a ukazuje klasiky i rarity z historie motocyklů. Vynikajícím exponátem je nejstarší zachovaný saský automobil, parní vůz »Schöche« (1895, zapůjčil Deutsches Museum), první »BMW 1 AM« z Eisenachu (1932), tříkolka »Phänomobil« (1924) nebo třísedadlový motocykl »Böhmerland« (1927).
Aktivním návštěvníkům: Zkuste jet na vysokém kole. Otočte se s rotačním paprskovým kolem na točně v stroji piruety anebo to se zkuste za volantem trabantu. Přitom můžete pozorovat podrobnosti přenosu síly.

Výstava lodní plavba Vás zavede na cestu po Labi do oceánů. Expozice se věnuje více než 1000leté historii labské plavby a jejím zvláštnostem, jako například málo známé řetězové lodní dopravě a saské osobní paroplavbě. Nechte se unést rekonstruovaným lodním trupem do doby velkých objevů 15. století. Další témata sledují rozkvět transatlantického obchodu, záchranu lidí na moři a německou lodní dopravu po roce 1945.
Aktivním návštěvníkům: Zkuste řídit kontejnerovou loď z kapitánského můstku, kormidlujte trajekt bezpečně do přístavu anebo si procvičte vázání námořnických uzlů. Zvláštní třešničkou na dortu je modelová železnice velikosti 0, která patří v mezinárodním měřítku délkou 325m² mezi nejvýznamnější svého druhu. Po cca 785 metrů dlouhé koleji, 99 výhybkách a pěti stanicích projíždí 26 pohotových lokomotiv a 115 vozů (otevírací doba: zpřístupněno denně kromě pondělí; program: ve středu, sobotu a neděli; v prosinci a během zimních prázdnin v Sasku denně kromě pondělí; v listopadu zavřeno).

Hity pro děti

300 m² velká dopravní zahrada představuje největší atrakci pro nejmladší návštěvníky. 3 až 7leté děti zde mohou jezdit v Bobby autě popř. Bobby vlaku a hrou se učit pravidla silniční dopravy. V dětském koutě existuje mnoho příležitostí jak si hrát, řešit hádanky a experimentovat. Na malé a velké výzkumníky čekají v experimentální místnosti pro letovou fyziku zajímavé pokusy k pochopení fenoménu vzduchu. Na obrazovce mohou sledovat konstrukci moderního letadla, vyrábět si papírová letadla, pozorovat stavební materiály na letadla pod lupou a dostat zajímavé informace o bionice. Novinkou v našem muzeu je experimentální cesta k tématu tření. Čtyři testovací stanice jsou úžasná možnost pocítit třecí síly při tažení silničních a kolejových vozidel.
Neumarkt Dresden 
© RGVG - Andy Linz

Standort Verkehrsmuseum Dresden

Standort Verkehrsmuseum Dresden

Lage

Das Museum befindet sich im Zentrum der Stadt Dresden direkt neben der
Frauenkirche am Neumarkt.

Anfahrt mit Bus & Bahn

Zu erreichen ist das Verkehrsmuseum bequem mit den Dresdner Straßenbahnlinien 1,2 oder 4 von der Haltestelle Altmarkt aus. Nur wenige Schritte weiter befindet sich zudem der Postplatz, wo zusätzlich zu den Straßenbahnlinien 8, 9, 11 und 12 auch die Buslinien 75 und 94 halten.

Anfahrt mit dem Auto

Von der Autobahn A4 oder A17 von allen Abfahrten in Richtung Dresden Zentrum. Wir empfehlen Ihnen, sich die Parkplatzsuche in der Innenstadt zu sparen und stattdessen mit der Straßenbahn bequem ins Zentrum zu fahren.

Fahrzeuge

Fahrzeuge des Verkehrsmuseums Dresden

Zum Bestand des Verkehrsmuseums gehören neben zahlreichen Exponaten aus den Bereichen Luftverkehr, Schifffahrt und Straßenverkehr auch über 100 Schienenfahrzeuge. Von diesen sind jedoch nur acht Stück direkt im Museums zu besichtigen, der Großteil hingegen wird im Depot an der Zwickauer Straße in Dresden beziehungsweise bei Vereinen bis weit über Sachsen hinaus betreut und liebevoll gepflegt.


Dampflokomotiven

Saxonia

Im Ver­kehrs­mu­se­um ist die erste funk­ti­ons­fä­hi­ge Lo­ko­mo­ti­ve zu bewundern, die in Deutsch­land gebaut wurde: die „Saxonia“. Konstruiert gebaut wurde Sie in der Maschinenbau-Anstalt Übigau durch unter Leitung des technischen Direktors und Vorsitzenden des Direktoriums, Professor Johann Andreas Schubert. Sie entstand nach dem Vorbild der eng­li­schen Lo­ko­mo­ti­ve „Comet“, wies aber bereits Ver­bes­se­run­gen auf. Bei der Eröffnung der Leipzig-Dresdner Eisenbahn 1839 durfte sie den von eng­li­schen Lo­ko­mo­ti­ven gezogenen Festzügen nur hin­ter­her­fah­ren. Sie wurde dann von der Leipzig-Dresdner Eisenbahn über­nom­men und war bis maximal 1856 im Einsatz. In der Ei­sen­bahn­aus­stel­lung des Ver­kehrs­mu­se­ums ist der einzige originale Nachbau zu sehen, der 1989 an­läss­lich des 150-jährigen Jubiläums der ersten deutschen Fern­ei­sen­bahn entstand.

Mul­den­thal

Die Sächs IIbT wurde von Richard Hartmann 1861 mit der Fabriknummer 164 in Chemnitz für die Bockwa-Oberhohndorfer Kohlebahn gebaut. Als Werklok des Zwickauer August-Bebel Schachtes hat sie die Zeiten überlebt, steht seit 1956 im Museum und gilt sie als älteste komplett erhaltene deutsche Lo­ko­mo­ti­ve.

Sächsische Schmalspurlokomotive IV K

Die meistgebaute Lokomotivgattung der sächsischen Schmalspurbahnen ist die sächsische IV K (sprich: viere K). Zwischen 1892 und 1921 verließen nicht weniger als 96 Exemplare dieser Bauart die Lokomotivfabrik vorm. Richard Hartmann in Chemnitz. Einst waren sie daher auf allen 750mm-spurigen Schmalspurbahnen in Sachsen von Carlsfeld bis Zittau und darüber hinaus beispielsweise auf der Insel Rügen anzutreffen. Die Naßdampfloks mit dem charakteristischen 4-Zylinder-Verbundtriebwerk erreichen eine Leistung von rund 210 PS. Weitere technische Daten sind die Fahrzeuglänge von 9.000 mm und die Dienstmasse von max. 29,3 t.

Insgesamt sind 22 Exemplare dieser Lokomotivtype bei den sächsischen Vereinen erhalten geblieben. Ein Exemplar finden Sie direkt im Verkehrsmuseum Dresden in der Eisenbahnhalle.

99 535 Baujahr 1898, SMF/2276, bis 1968 im Einsatz


Personenwagen

Hof­sa­lon­zug "Mathildenwagen"

Der letzte erhaltene Salonwagen des königlich sächsischen Hofzuges. Gerade solche herausragenden Fahrzeuge der Herrscherhäuser sind besondere Zeitzeugen, so ist dieser Waggon glücklicherweise museal erhaltengeblieben. Der Salonwagen von "Mathilde von Sachsen" wurde 1885 von der Waggonfabrik Gebr. Hofmann & Co. AG in Breslau für die K. Sächs. Sts. E. B. gebaut. Der Hofsalonwagen Nr. 447 war für die damalige Zeit ein sehr modernes Fahrzeug mit einem vollständig aus Stahlprofilen hergestellten dreiachsigen Untergestell mit Klose-Lenkachsen und durchgehender Zugeinrichtung. Der hölzerne Wagenkasten ist außen mit Blech verkleidet.

©

Öffnungszeiten:

Öffnungstage:
Dienstag bis Sonntag von 10 bis 18 Uhr

zusätzliche Öffnungstage:
Oster- und Pfingstmontag
 

Schließtage
Montag (außer Oster- und Pfingstmontag), Heiligabend, 1. Weihnachtsfeiertag, Silvester und Neujahr.

Eintrittspreise:

Auszug aus den Ticketspreisen:
Kinder bis 5 Jahre frei
Erwachsene 9,00 €
Ermäßigt* 4,00 €
Kleine Familienkarte ( 1 Erwachsener mit max. 2 Kindern bis 16 Jahre) 9,00 €
Große Familienkarte ( 2 Erwachsene mit max. 4 Kindern bis 16 Jahre) 18,00 €
Jahreskarte Erwachsene 30,00 €
Jahreskarte Ermäßigt 14,00 €
* Ermäßigung u. a. für Kinder, Schüler, Auszubildende, Studenten, Schwerbehinderte und Erwerbslose (nach Vorlage gültiger Bescheinigungen)